Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Friday, July 1, 2011

Tips???

Shoot with digital compaq in 2007.

Ada yang bertanya saya tentang "tips in photography". Saya pun bukan pandai sangat nak bagi tips itu dan ini. Baiklah, sekadar nak berkongsi apa yg saya amalkan sebelum saya tekan shutter yang boleh susut nilai itu. Anda tak perlu ikut bulat2 sebab ini sekadar rutin yg saya lakukan sebelum dan semasa shoot. Mungkin ada orang lain yang amalkan rutin yang lebih baik yang anda rasa sesuai untuk anda follow :).  Ikut selera masing-masinglah. Sebab medium photography ni sangat luas. Kalau nak cerita bab tips ni sampai minggu depan pun tak abis.

Pertama sekali sebelum saya turun padang untuk shoot landscape atau portrait, saya akan berfikir dahulu apa yang saya nak shoot. Kalau untuk landscape biasanya saya dah tahu ke mana arah tuju saya, bagaimana rupa lokasi tersebut (kecuali tempat tu saya tak pernah pergi), jika saya nak shoot seascape saya akan tengok dulu jadual pasang surut air laut, cuaca, pergerakan awan (yg ni susah sikit sebab negara kita tak windy mcm negara2 eropah), arah jatuh matahari, arah naik matahari, gambar mcm mana yang saya nak bikin, slow shutter kah, gambar biasa kah, water streaming kah?? Saya berfikir dahulu baru saya turun padang. Kemudian saya shoot. Jika keadaan agak terdesak seperti cuaca tak mengizinkan, kaler tak cantik, matahari tenggelam sebalik awan, baru saya fikirkan alternatif lain. Dan mungkin corak gambar yang saya dah plan awal2 tu akan berubah.

Untuk portrait pula saya hanya shoot muslimah (bertudung dan menutup aurat). Jadi konsep muslimah ini sangat mudah. Hanya perlu jaga lighting dan directing yang ringkas. Nama pun muslimah, suruh model berdiri atau duduk cara muslimah sajalah. Takkan berpakaian muslimah tapi kita nak suruh model duduk terkangkang kangkang, melintuk liuk mcm cacing kena garam. Jadi biarlah hasil kita tu berpadanan dengan tema yang dah kita garap sebelum tu. Muslimah is muslimah, no sexy posture dan sebagainya yang mengundang ghairah.

Ok, sebelum saya tekan shutter, saya akan skodeng sebaik mungkin dalam view finder. Apa yang kena dan apa yang tak kena. Apa yang perlu masuk dalam frame dan apa yang tak perlu. Jika saya mati kutu saya akan shoot dulu kemudian tengok hasil dalam LCD. Masa tu otak saya akan berfikir lagi sambil menggaru-garu kepala. Apa yang perlu saya ubah untuk ummmpphkan lagi shot tersebut. Jika landscape saya akan pelbagaikan angel dan compo. INGAT!! Satu langkah kita ke belakang atau ke hadapan akan mengubah impak pada shot kita tu. Jadi skodeng betul2. Tekankan pada komposisi, perhatikan sampah sarap yg ada dalam frame. Jika tak boleh elak, process saja dalam photoshop, itu kira jalan yang terakhir. Jika boleh, cuba elakkan sebaik mungkin. Jangan terlalu mengharapkan post processing untuk menghasilkan gambar yang baik. Aksesori tambahan seperti filter ND, GND, CPL banyak membantu dalam landscape photography. Belajar tentang penggunaan aksesori tersebut. Dan jangan lupa gambar mesti sharp. Gambar Slow Shutter dan gambar blurrrr adalah dua perkara yang berbeza. Horizon mesti straight. Jika anda shoot sekeping gambar kemudian declare sebagai gambar landscape, horizon mesti lurus. Jangan senang2 twistkan kesilapan anda dengan berkata blur dan senget itu adalah 'seni'. Itu adalah seni yang sesat.

Untuk portraiture saya akan pastikan model saya cantik (weeeeeeeeeeeee...!!!). Gambar mesti tajam tahap razor blade. Jika OOF, padam terus dari SD/CF, kalau simpan pun buat menyemak je hehe. Lighting mesti lawa. Saya biasa gunakan softbox utk portrait. Lighting akan lebih soft dan cantik. Control ambience guna shutter dan control lighting guna aperture. Fahami betul2 konsep DOF. Understanding exposure (Shutter, Aperture, ISO) and u will get the desired result.

Setting pulak??? Mak aihhh saya dah letih menaip. Ada orang suka bertanya tiap kali kawan2 up gambar kat FB - "bang, bleh bagi exiff??"  Common kan.!!!  Baiklah. Jika anda bermain dengan flash, memang ada setting tertentu untuk keadaan tertentu. Contoh - Indoor kita pakai shutter 1/160, Aperture F4, ISO 400. Itu salah satu. Sebenarnya kita tetap kena try and error dulu sebelum real shoot. Test dulu setting apa yang sesuai untuk keadaan tersebut. Untuk outdoor pun begitu. Jika anda shoot tanpa flash dan bergantung pada meter kamera semata2... please jangan tanya "settiing ape bang??" bila gambar keluar kat FB. Kalau anda ada bersama tuan punya gambar masa dia shoot gambar tu boleh la anda tanya soalan begitu. Sebabnya... Jika beliau (aku like la ayat beliau nih ) bagi setting seperti shutter 1/2000 , Aperture F5, IS0 100, esoknya anda pergi shoot di tempat yg sama dan pada jam yang sama, setting tersebut akan berubah. Mungkin hampir sama tetapi untuk dapat exposure yang betul2 sama tu agak payah. Sebab cahaya ambience tidak konsisten. Dalam 1 saat meter kamera anda takkan duduk diam. Tak percaya?? Kalau tak percaya tandanya anda kena belajar banyak lagi (sila belek buku manual). Jadi, fahamkan betul2 tentang exposure triangle. Anda faham yang itu, kerja anda jadi mudah. Tak perlu tanya setting kat kengkawan pun.

Untuk slow shutter / long exposure / filters?? Lainkali kita sembang. Saya mahu tidur.

Sekian, terima kasih

Salam sayangn dari Abamjiwa :p

No comments:

Post a Comment