Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Sunday, July 17, 2011

TIDAK RELA MENJADI PELACUR


Assalamualaikum

Panasnya tajuk entry ni.

Pada 16hb Julai yang lepas aku telah mengikuti satu seminar BAGAIMANA MENJADI KAYA DENGAN HOBI & KERJAYA FOTOGRAFI oleh Saiful Nang yang telah berlangsung di Institut Asia Eropah, Universiti Malaya Kuala Lumpur. Alhamdulillah berjalan lancar walaupun letih. Aku dengan sahabat baik bergerak dari Kepala Batas jam 12 tgh malam, singgah tidur di Sg. Buloh dan jam 7 pagi dah terpacak depan gate UM. Habis seminar jam 6 petang terus tembak balik Penang. Walaupun dia yang banyak pegang stereng tapi aku tetap terasa letih hehehe.

Apa yang aku dapat dari pelaburan RM90 untuk menyertai seminar ini (campur tolak duit minyak, tol dan makan lebih kurang RM200) ????

1. Sebelum ini banyak aku dengar pelbagai tohmahan tentang peribadi dan profession SN nih. Tapi aku tak amik peduli sebab memanglah aku kenal dia secara general tetapi dia bukan kenal aku pun. Tetapi setelah melihat karektor dia dari dekat, tohmahan-tohmahan itu dapat aku buang jauh-jauh. Aku tak rasa dia ini begitu begini bagai yg dicanang musuh-musuhnya. Dia hanyalah seorang ahli perniagaan yang berani, sabar dan setia pada jenama Candid Syndrom. Jadi dia tidak peduli apa orang nak kata. Yang dia tahu, pertahankan Candid Syndrom dan pertahankan tindakan yang baginya tindakan dia itu betul. Mungkin bagi orang lain salah, bagi dia betul. Itu hak masing-masinglah. Segugusan manusia yang hidup dalam satu komuniti memanglah ada pro dan kontra. Tidak ada yang YES semuanya. Normal. SN ni pula ramah, pandai bercakap sebab aku hanya rasa mengantuk sikit2 saja dalam dewan seminar. Biasanya kalau seminar mcm ni memang aku padam pada separuh masa kedua. SN juga pandai bergurau, bijak menjawab soalan dan jawapannya bernas, boleh diterima pakai. Pendek kata aku tak terasa dia ni pelik ke jiwa kacau ke mcm yang dikata orang tu. Tiga tahun lepas aku pernah berborak dengan dia masa grand outing Photoskool kat Zoo Negara. Mungkin dia pun tak ingat aku dah, maklumlah aku ni bukan sapa2 pun. Masa tu aku pun baru lagi pegang kamera ni. Jadi..pada pandangan peribadi aku, SN ni manusia biasa, seorang ahli perniagaan yang bijak mengatur strategi dan.... 'pendek' hehehe. Sorry SN kalau terbaca statement aku nih. Memang patutlah dia kaya sebab strategi dia memang bijak, dia bukan manusia yang suka buat kerja halai balai dan suka membuang masa. Tidak hairanlah jika ramai yang dengki. Cuba kalau dia manusia macam aku, tadak sape pun nak peduli. Lantak ko lah kan bukan merugikan aku pun hehehe. Itulah adat manusia. Baiklah, itu hanyalah pandangan peribadi aku terhadap peribadi SN.

2. Aku tertarik dengan kata SN berbunyi begini, "kita rela melacurkan diri dengan perkara/ kerjaya yanng kita tidak suka".. WOW!! Sungguh, aku amat terasa dengan kata-kata itu. Bukan terasa sebab ayat itu kasar, tetapi sebab aku memang terasa macam sedang berkerja sebagai seorang pelacur. Kerja aku tu memang kerja halal secara rasionalnya. Tidak terbabit dengan benda-benda haram. Tetapi aku berkerja dengan perasaan terpaksa. Maksudnya, aku tidak suka kerja ini tetapi jika aku tidak buat, aku tak dapat makan dan anak bini aku pun tak dapat makan. Jadi, dimanakah keihklasan aku ketika aku sedang berkerja? Dan bagaimana pula dengan keberkatan dari gaji yang aku dapat tu? 10 tahun aku bekerja dalam lapangan logistic. Cuma main tukar company dan tukar skop kerja sahaja. Umpamanya aku bersilat di gelanggang yang sama. Bila aku cuba bersilat di gelanggang yang lain, gelanggang itu masih dalam lapangan yang sama. Mungkin dalam masa 10 tahun itu aku tukar bermain tomoi atau sumo, tetapi aku masih di arena yang sama. Aku memang pandai bersilat, tetapi aku tidak suka bersilat. Jadi aku buat, atau lebih tepat aku terpaksa buat sesuatu yang aku tak berapa suka demi mencari rezeki yang halal.

Kata- kata SN itu membuatkan aku sentap sendiri dan rasa macam nak 'back to the future' demi mencari perkara apakah yang aku suka buat pada waktu itu dan perkara itu boleh menjadi punca pendapatan aku. Ntah.. tiada jawapan specific selain dari main banyak kekekekeke. Kalau sekarang, memang aku tau dah aku suka mengambil gambar. Mungkin aku belum terlewat, tetapi aku dah rugi 10 tahun dalam hidup aku. What the hell.....!!

3. Strategi Pemasaran yang mantap amat penting dalam membina perniagaan. Ini memang umumnya dah tahu. Tapi aku tak terfikir yang SN berani membuat promosi di luar negara tatkala di dalam negara tiada pasangan nak mengawan. Dan langsung tak terlintas dalam kepala hotak ku ini yang SN pergi berbulan madu, ambil gambar itu ini dan dapat jual balik gambar tu kat hotel yang dia stay tu dengan pulangan yang boleh menampung balik kos bulan madu tersebut, malah lebih dari tu. Kemudian pergi honeymoon lagi dan ulang buat benda yang sama. Sangat bijak. Kadangkala, strategi tu memang dah bermain-main dalam kepala kita. Tapi kita malas nak buat. Takat main-main saja. Aku juga pernah terfikir nak hantar gambar kat majalah travel Malayisa & tourisme Malaysia tapi haram tak buat pun. Jadi, lepas ni aku nak buat. InsyaAllah.

4. Tangani musuh dengan bijak. Mereka lempar taik kita lempar bunga. Atau mereka lempar batu kita buat bodoh dah. Bab ni yg susah sebab kita manusia biasa ni ada perasaan geram, marah, dendam, tak puas hati, benci dan meluat. Macam mana nak handle emosi begini dari diekspresikan di khalayak ramai?? Susah ni. Tanpa kesabaran kita pasti terbabas dan khlayak akan menganggap fitnah dan tuduhan yang ditembak musuh itu benar belaka. Jadi aku nak mintak SN buat satu kursus 'BAGAIMANA NAK BUAT BODO DENGAN MUSUH YANG BANGANG" kekekekekkeke...

5. Pengurusan kewangan yang bijak. Yang ini amat mustahak. Tak payah cerita semua dah paham. Kalau belum faham pergilah belajar accounting, atau belajar menabung. Dengan erti kata mudah, pengurusan itu amat penting tidak kira dari konteks kewangan, pengurusan pasukan, pengurusan operasi dan macam-macam lagi perlu terurus. Diri sendiri nak nampak handsome tapi kerja selerak tak guna jugak.

6. Kalau nak jadi yang 'best'...gambar pun kena 'best'. Tiada dolak daliknya lagi. Lupakan dulu soal editing dan manipulating. If you want to be a photographer, be a real photographer. Bijakkan dulu diri kita dalam mengambil gambar sebelum kita nak teruskan dengan manipulasi.

7. Aku lupa dah apa point yang nak input sebab anak-anak aku sedang menggangu traffic otak aku nih. Tak dok diam langsung huhu.

Kesimpulannya, aku amat berpuas hati dengan pelaburan aku itu. Walaupun tidak100% isi kandungan yang clear tapi 90% achieved expectations. Well presentation and tak boring. Terima kasih Saiful Nang. Pada yang belum pernah hadiri kursus macam ni, luaskanlah pandangan. Jangan kita asyik dengan kursus praktikal sahaja. Perkara moral macam ni kena juga diberi perhatian. Kepada yang baru nak belajar, ingatlah. Dunia foto ini sempit. Jangan cepat buruk sangka dan berhasad dengki. Pi mai pi mai kita pasti bertentang mata. Jadikan pengalaman orang-orang lama sebagai panduan. Jangan sombong diri dan jangan berkata sesuatu yang kita tak pasti.

Akhir kata, terima kasih sudi singgah sini. Ampun dan maaf dipinta jika 'gua' ada terlanggar mana-mana pihak :)

Wassalam.

p/s : Thanks to brader Syahrin Ong Abdullah. You r a good wise man bro.. Also thanks to my old mate merangkap cikgu tak rasmi aku saudara Sani Rahman http://blog.arunamaya.net/ yang turut hadir pada seminar ini. Keep in touch bro.

No comments:

Post a Comment