Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Tuesday, November 6, 2012

KOMPOSISI PEMANDANGAN INDAH - Bahagian 3

Bersambung dari bahagian 1.

Ini garis panduan pertama yang ingin aku kongsikan. Kepada yang baru nak berjinak-jinak dengan foto landscape, aku sarankan supaya ambil perhatian tentang beberapa point yang aku nak kongsikan ini. Ingat, ini semua hanyalah 'garis panduan', anda boleh pilih nak guna atau tidak. Walaubagaimanapun, perkara nombor 1 ini kalau boleh janganlah diabaikan langsung. Aku berani kata bahawa ini bukan lagi garis panduan, tapi satu kewajipan untuk menghasilkan sekeping gambar landscape yang baik. Belum tentu cantik, tetapi lebih baik dari yang senget.

1. GARISAN HORIZON

Betulkan garisan horizon. Jangan dibiarkan senget dengan sebab sengaja kita sengetkan atas alasan "seni itu subjektif" (sebenarnya aku agak trauma dengan klausa tu. Menyampah!!) Kalau tak sengaja masa shoot, betulkan balik masa proses. Lihat contoh di bawah ;


Ini kerja mudah. Kalau malas juga nak buat kerja ni sila berhenti ambil gambar landscape. Macam mana nak betulkan garisan horizon kat PS?? Sila search kat youtube. Ada banyak bahan kat situ. Nak pandai kena la usaha sikit ya.


2. FOREGROUND INTEREST

Cuba dapatkan satu atau dua atau apa saja subjek pada bahagian foreground untuk dijadikan POI (Point Of Interest) atau POV (Point Of View) dalam gambar anda. Subjek bukan bermaksud sampah sarap. Adakalanya, aku akan kutip dulu sampah sarap yang dapat aku capai dan aku buang kat tempat lain yang lebih sistematik :). Jadi, aku tak payah teruk-teruk nak clone masa proses gambar.

 
Nak biarkan kosong kat bawah?? Takmau ada foreground interest?? Boleh ja.. asalkan kita tahu apa kebendakah itu foreground dan kita sangat pasti tanpa foreground gambar kita tetap cantik. Itu nanti kita cerita lain.
 
 
 

3. PEMBAHAGIAN FRAME YANG BETUL
 
Bahagikan frame anda kepada dua bahagian sama 1/3 di atas atau 1/3 di bawah bergantung kepada apa yang anda nak tonjolkan dalam gambar anda. Ini pun perkara asas. Lihat contoh gambar-gambar di bawah;

 
 

 
 
 
Gambar satu, aku memutuskan subjek di bawah atau foreground interest sebagai main actor dalam gambar aku. Subjek paling dekat dengan kamera aku hingga ke garisan horizon di hujung sana adalah foreground. Lepas pada tu dikira sebagai background.
 
Gambar kedua pula aku nak persembahkan langit biru dan formasi awan yang cantik sebagai karektor utama dalam gambar ni. Jadi aku biarkan bahagian background lebih dari bahagian foreground. Jadi, anda boleh pilih karektor dalam gambar anda. Anda sebagai direktor Ahmad Nisfu, jadi anda berhak memilih siapakah pelakon utama dalam filem anda.
 
 
Gambar ketiga pula, aku bahagikan frame supaya seimbang dengan garisan horizon terletak di tengah frame. Sebab pada pandangan aku masa shoot kat sini, kedua-dua bahagian ada karektor tersendiri untuk menguatkan gambar aku. Ada hero dan ada heroin. Jangan pedulikan tentang final proses ketiga-tiga gambar di atas. Ada yang aku tak edit pun. Kita beri tumpuan kepada komposisi .. ok!!
 
 
 
Setelah mengenalpasti perkara-perkara asas (guidelines) tentang horizontal line, barulah kita berfikir untuk breaking the rules. Maksudnya.. kita dah tahu apa yang kita nak buat. Kita dah tahu aturannya dan kita memutuskan untuk tidak menggunakan aturan tersebut. Inilah namanya Break The Rules. Bukan main hentam semborono :D


 
- bersambung di bahagian ke 4.. bila aku rajin nanti :)
 
 

 

 
 


No comments:

Post a Comment