Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Tuesday, November 6, 2012

KOMPOSISI PEMANDANGAN INDAH - Bahagian 2

Salamualaik.

Lama dah tak berkongsi. Kali ini aku masih nak bercakap tentang komposisi. Sebab dalam tiap hasil kerja aku, mmg aku letak komposisi sebagai priority. Masa turun ke padang pertama sekali yang aku buat ialah observed surrounding dan berfikir tentang komposisi. Yang lain2 tu aku akan fikir kemudian setelah aku dpt komposisi yang aku mahukan.

Baiklah. Ada yang berkata bahawa seni itu subjektif.. lebih spesifik, seni fotografi itu subjektif. Lantaklah nak kompo mcm mana pun. Itu terpulang kepada individu tersebut gambar mcm mana dia nak buat. Jadi tak payah pening2 kepala pasal komposisi. Ia perkara mudah.

Oklah.. aku amat setuju. Cumanya aku tak bersetuju kalau kita ambil mudah dalam bab ni. Betul kita boleh kompo mcm mana pun yg kita nak - asalkan gambar itu kita sendiri yang nak tengok, kita sendiri yang nak syok sendiri dan kita nak simpan dalam HDD utk kenangan hari tua atau kita nak gantung kat dinding untuk tunjuk kat anak2 kita bahawa ayah mereka ini dahulu adalah seorang photiographer hebat. Boleh ja.. tadak masalah, sebab dah namanya seni. Kita conteng2 water kaler atas kertas kosong pun dah dikira seni.

Seterusnya. Baru2 ni aku dapat satu komen dari editor Shutterstock tentang gambar ini;
 
 
komennya berbunyi begini -

"In regards to composition, try following the common “Rule of Thirds” example. Google this phrase and you will come across a wide variety of examples to research.
One quick tip: You should compose images with the subject or subjects of interest away from the middle of the photo. Try composing these areas off-center and see how this might improve your shots.
If you really feel strongly that your image needs such tweaking before your upload, either a) do so sparingly; or b) re-evaluate whether the image is stock-worthy in the first place, and consider reshooting until you are satisfied with the results."

Amacam??? Cuba tanya member sebelah.. amacam bro?? Ini komen dari editor Shutterstock, bukan dari editor majalah PA & MA atau dari kawan-kawan aku kat FB. Waktu pertama kali aku up gambar ni apa yg korang rasa?? Impressived?? Ohsem?? Mengarut?? Terharu?? Hehe.. nahh tengok sendiri -

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=492300180780990&set=a.100562923288053.1126.100000030374577&type=3&theater

Ada 117 like dan 25 komen. Tak la banyak sangat kan. Tapi boleh la. Walaupun aku faham sangat FB tu bukanlah satu platform yang mengiktiraf hasil kerja kita, tetapi sekurang-kurangnya kita tahu yang kerja kita dapat diterima orang. Dan yg like kebanyakannya jurufoto-jurufoto landscape mcm aku jugak malah ada yg lebih baik dari aku. Sebabnya mereka suka. Dengan susun atur bot begitu, dengan warna birunya, dengan awan nanonya. Memang sedaplah mata memandang. Tetapi kenapa tidak best di mata editor Shutterstock??? Alasannya seperti yg mereka komen di atas.. mereka suruh aku search kat Google apa itu Rule Of Thirds, hehehe.

Jadi, apakah pengajaran di sebalik peristiwa disekolahkan oleh editor SS ni?? Pengajaran yg aku dapat ialah, kalau kita nak buat gambar hanya semata2 utk berseni, utk kita sendiri, atau utk kengkawan keliling yg sama dgn kita.. no problem. Kompolah mcm mana pun. Tetapi untuk commercial value belum tentu hasil kita tu dapat menarik hati pembeli, malah orang yg nak tolong jual pun tak sanggup nak jual. Dah tentu satu hari nanti kita nak jugak hasil kita terjual kan.. sampai bila nak terperuk dalam HDD?? Jadi bersiap sedialah utk itu.

Kesimpulannya, dalam bergambar landscape ni ada dua matlamat.

1. utk kita simpan sendiri/untuk kepuasan peribadi dan kita deklarasikan sebagai seni.
2. utk kita simpan sendiri/untuk kepuasan peribadi dan kita deklarasikan sebagai seni dan juga untuk mendapatkan pulangan.

Kadang-kadang dua perkara ini akan bersilang tanpa kita sedar. Hajat untuk shoot suka2 dan simpan , tapi ada orang nak beli. Alhamdulillah. Tapi yg tak bestnya bila kita berhajat nak jual tapi orang takmau beli. Itu kena bersabarlah dan kena terus belajar. Yang penting, kenal pasti kemana hala tuju kita.

Justeru, sebab itulah aku pentingkan komposisi dan tidak mengambil mudah bab ini. Tidak ada aturan tertentu dalam bergambar, yg ada hanyalah gambar yg cantik. Itu kata Ansel Adams bapa fotografi moden. Cumanya sebelum kita nak buat gambar jadi cantik, kita kena tahulah juga ramuan apakah yang buat ia cantik. Bila kita dah tahu ramuan2 tertentu dan kita dah jelas tentang kegunaan ramuan itu, barulah kita boleh pilih nak guna ke tidak. Ada orang suka masak gulai letak asam jawa, ada orang suka letak tomato ja. Lebih kurang begitulah prinsipnya. Rasanya sama, tetapi ramuannya berbeza.

Bermula dari nota ini ditulis, aku akan cuba kongsikan beberapa tips asas dalam komposisi landscape. Di mana tips2 ini kalau korang cari kat google pun boleh dapat. Rajin dengan tak rajin ja. Kepada yang baru nak berjinak-jinak dalam foto landscape, harap ini membantu anda. Aku tak suruh ikut sebijik2, ini hanya guideline yg biasa aku buat dan beberapa orang lain yg lebih berpengalaman mengamalkan perkara2 asas ni. Kalau betul nak belajar, praktikkan yg asas dulu, kemudian baru anda belajar untuk mencipta gaya anda sendiri.

“Frequently walk and talk to your gear to gain knowledgeand skills. Handle them like you drive your car home. Get a man to be yourmentor.Share your knowledge with others and you will get back what you hadpaid.Photography is a passion belong to passionate people. Not for show off.”- AbamjiwaAl-Hadi


 
 
 

No comments:

Post a Comment