Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Thursday, November 8, 2012

KOMPOSIS PEMANDANGAN INDAH - Bahagian 5

5. LEAD LINE /  RO3

Dalam bab ini kita akan bincangkan tentang dua perkara di atas sekaligus. Lebih mudah dan lebih ringkas. Sila rujuk gambar di bawah ;

 
Ini salah satu contoh leading line dan leading line yang baik kebiasaannya akan membawa mata penonton ke arah POV (Point Of View). POV boleh wujud tanpa adanya lead line, tetapi jika adanya lead line yang membantu POV, gambar anda akan memberi lebih impak pada mata audience. Lihat gambar kedua ;
 
 
Dalam gambar di atas terdapat lead line, tetapi lead line tersebut membawa mata penonton ke jalan mati. Tiada titik noktah. Masih boleh diterima, tiada masalah. Aku masih suka dengan hasil yang sekeping ini. Cuma, alangkah baiknya jika leadline itu membawa penonton ke hutan kelapa yang ada di kiri frame. Seperti yang aku lakarkan di dalam gambar di bawah ;
 

 
 
Baik, kita teruskan dengan gambar yang lain ;
 
 
A
 
Adakah tiang-tiang yang bersusun dari kanan frame tu boleh dikira sebagai lead line??????
Bagaimana pula dengan gambar yang di bawah ini??
 
B
 
 

Ok... izinkan aku yang cetek ilmu ini beri pendapat.
 
Pada kedua-dua gambar A dan B, tidak terdapat lead line. Kenapa aku berkata begitu?? Sebabnya lead line yang baik, seboleh-bolehnya hadir dari penjuru frame... ataupun hampir dengan penjuru frame. Sila rujuk gambarajah di bawah ;
 
 
Jika anda mampu dengan sedaya upaya anda, cuba dapatkan lead line yang hadir dari dalam kotak-kota A dan menuju ke mana-mana kotak yang lain asalkan ianya melalui titik pertemuan RO3. Prinsipnya sama macam RO3 di mana mata manusia akan lebih tertumpu kepada pertemuan titik-titik tersebut. Jadi,  jika lead line melalui titik-titik tersebut, ia akan memberi lebih impak pada lead line anda. Teknik komposisi ini juga adakalanya dapat mewujudkan perspektif yang lebih menarik jika dibandingkan dengan lead line yang hadir dari kotak B menuju ke kotak C seperti dua gambar di atas.
 
 
Boleh ke kalau nak keluarkan jugak lead line dari kotak B ke kotak C tanpa melalui titik-titik RO3?? Contohnya dari kotak B di bawah atau dari B di atas. Jawapannya boleh, asalkan lead line anda boleh mencipta perspektif leading line atau geomatric shape seperti di bawah;
 
 
 
 
Sekeping lagi gambar yang aku nak kongsi. Sila abaikan subjek lain di dalam gambar ini dan berikan tumpuan kepada lead line yang sedang kita bincangkan.
 
 
Anda tentu akan terserempak dengan anakonda begini di lokasi tertentu dan ini memang subjek baik punya untuk dijadikan lead line. Silap-silap dapat cover photo kat NatGeo, maklumlah gambar ular sawa. Sorry ok.. ini dahan patah bukan anakonda. Sebenarnya aku dah letih memikir ni.
 
 Baik, sekiranya anda nak jadikan subjek begini sebagai lead line, cuba masukkan dalam frame anda dari kotak-kotak yang kita bincangkan tadi. Jika anda masukkan ia dari kotak B terus menuju ke kotak C, anda lihatlah sendiri. Ianya akan nampak lebih seperti batang kayu terjuntai terjelen terjengoih bak kata P.Ramlee tu.  Tak percaya, cuba buat. Sekeping dari kotak A dan sekeping dari kotak B dan bandingkan kedua-duanya. Masih jadi sekeping gambar, tetapi dah tentu salah satunya lebih baik dari yang satu lagi.



 
 

Seterusnya. Aku sangap dah ni.. mata dah hijau. Takpe kita sambung sikit lagi.

Adakalanya, unsur-unsur lain juga boleh dijadikan lead line. Bukan unsur-unsur yang lurus seperti kayu dan jambatan sahaja. Susunan batu-batu dan garisan air laut juga kadangkala boleh dijadikan lead line yang luar biasa jika anda kompo dengan bijak. Mari lihat gambar terakhir dalam bab ini.


Cuba dapatkan kombinasi beberapa rules di dalam gambar anda dan lihat hasilnya. Banyak lagi contoh-contoh dan tips bagaimana membina lead line dalam gambar kita. Rajin-rajinlah skodeng kat google. Ini hanyalah sebahagian dari garis panduan yang aku jadikan formula untuk menghasilkan sekeping gambar yang boleh bikin kawan-kawan lain pedih mata dan takmau kawan dengan aku kat FB kekekekeke. Tapi alhamdulillah, mereka masih kawan-kawan aku sampai sekarang dan masih sudi memberi tunjuk ajar tatkala aku memerlukan. Jadi, hargailah kawan-kawan kita, anggaplah mereka juga macam lead line yang membimbing kita menuju kecemerlangan. Serius ni tapi aku nak gelak jugak hahahahaha. !!

Dah.. betoi punya mengantuk, meloya dan sebagainya. InsyaAllah bertemu lagi di bahagian keenam. Jika ada salah dan silap dari aku, kot-kot tersesatkan pembaca-pembaca kat sini, aku pohon ampun banyak-banyak. Ilmu aku pun belum sampai sebesar kuman di laut. Mana yang aku tau, aku bagilah. Aku berkongsi ni bukan sebab aku terer, bukan sebab nak tunjuk hero atau riak tak tentu pasal. Aku berkongsi sebab ada orang lain yang berkongsi dengan aku dan aku kongsikan pula pada yang lain terutama yang muda-muda bergetah yang baru beli kamera ni. Janganlah cemarkan kamera anda dengan gambar maksiat yang entah apa-apa. Asal kamera ja model, asal kamera ja talent. Beli kamera tu dengan titik peluh yang halal, kerah segala kederat tulang empat kerat tu. Bila dah beli dok pegi shoot gambar maksiat pulak. Tak rasa rugi dunia akhirat ke?? Dulu aku pun macam tu jugak, tapi sekarang dah insaf hehe. Jadi, meh kita shoot landscape. Lebih nyaman, lebih tenang dan dapat mendekatkan diri dengan yang Maha Pencipta sambil merakamkan alam yang serba indah ini. Kita kongsikan pulak gambar kita yang cantik-cantik tu pada orang lain. Bila mereka sebut "subhanallah" tatkala menatap gambar yang indah tu, free-free ja kita dapat pahala. Takmau lagi gitu?? Heheh..

Oklah, aku nak muntah sekarang.

Wassalam.





1 comment: