Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Thursday, January 26, 2012

MENJADI YANG TERBAIK


Taken during my bussines trip in Kuala Lumpur, Malaysia.



Exiff data:
Nikon D7000
Sigma 10-20mm F4 - 5.6
exposure 0.4
F4.5
ISO 400
Handheld

Assalamualaikum.

Bercakap tentang fotografi ni semua mahu jadi yang terbaik. Gambar mau cantik, knowledge mau tinggi, editing mau mantap, lighting mau canggih, komen-komen yang diterima pun terbaik belaka. Nice, perghh, sempoi, cun, pengsan, pitam, kojol, mati katak.. semuanya best of the best. Tetapi pernahkah kita cuba menjadi seorang jurugambar yang bukan saja terbaik dari sudut kerja saja, bahkan moral dan akhlak yang juga terbaik? Pernah??

Saya percaya ramai yang pernah, tetapi kita manusia biasa banyak terkhilaf dan dosa. No body perfect. Namun, haruskah kita gunakan klaus begitu untuk terus menerus menjadi insan yang teruk? Fikirkanlah.

Selama bergelumang dalam dunia foto ini kenalan saya telah bertambah secara mendadak. Alhamdulillah, tiada seorang pun yang muncul sebagai musuh setakat ini. Semuanya kawan-kawan belaka. Walaupun kebanyakannya hanya di laman sosial "muka buku", bagi saya mereka tetap kawan. Cuma yang membezakan ialah dekat atau jauh, rapat atau renggang. yang renggang tu adalah yang add saya tetapi langsung tak pernah "salam", "assalamualaik, "hye, "hello" dan sebagainya. Mereka add dan pergi. Tetapi saya tidak berkecil hati. Biasalah dah nama pun facebook.. dah tu pulak duduk dalam satu komuniti yang besar. Memang sukar untuk berkomunikasi secara alam nyata.

Baik. Kenapa saya tidak ada musuh?? Saya selalu amalkan begini.

1 . SENYUM

Biarpun kita tak hensem, tetapi jika kita senyum penuh ikhlas bukan buat-buat... orang akan nampak wajah kita lebih bersinar dari permata bersulam emas. Senyum juga membuatkan orang senang melihat kita. Orang senang untuk dekat dengan kita bukan semata-mata kerana kita ni "otai"  tahap dewa dewi, tetapi sebab budi bahasa dan akhlak kita juga. Percayalah, harapkan gambar ja cantik tapi muka macam tokua sumbat, orang hanya akan hampir sebab nakkan pengetahuan yang kita ada. Bukan sebab nak jadi sahabat. Sebab tu lah dalam kebanyakan komen atau pm, saya suka letak simbol :).  Biarpun orang di sana tak nampak kita senyum, tetapi mereka tahu kita sedang senyum.

2. JANGAN SOMBONG

Bila orang add kita, dan kita review gambar dia tahap tin biskut belaka kita mula set dalam minda bahawa orang itu tak tau apa. Boleh la aku nak kelentong dia itu ini, boleh la aku nak buat "siru", nak buat sombong bongkak tak tau hala. Sebenarnya kawan tu low profile saja... gambar dia tak up kat FB tapi dah beratus keping terjual kat Getty, NatGeo, billboard dan sebagainya. Kita sombong dia tak rugi satu sen pun, tapi kita yang melepas.

3. JAGA MULUT

Mulut ni ada macam-macam kategori. Ada mulut yang jenis suka mencarut, ada yang jenis cakap main lepas dan ada yang jenis mengadu domba. Yang ketiga inilah bahayanya. Kita ada pasal dengan orang lain, kemudian kita pergi jumpa kawan yang lain dan mula bercerita itu ini. Sampai kawan yang tak ada apa-pun tu pun turut sama teracun membenci perkara yang dia tak pasti betul ke tidak. Kalau jumpa jenis ni, kita layan sudah, jangan simpan dalam CF card. Buat penuh memory ja. Buang karan.

4. HORMAT MENGHORMATI

Sekali pandang ayat di atas rasa macam baru nak masuk sekolah. Namun, walaupun kita dah habis sekolah tinggi sampai ke oversea sekalipun kadang-kadang kita lupa. Mentang-mentang kita ni terer, dah main kamera sejak zaman jahiliah lagi, kita mula pandang rendah pada orang-orang baru walaupun dia tu lebih tua dari kita. Ingat, sekarang ni abang-abang dan pakcik-pakcik pun ramai yang dah mula belajar fotografi. Mereka juga dahagakan ilmu. Jadi janganlah kita biadap dan kurang ajar walaupun kita dah otai. Kita dulu pun macam tu jugak, apa haram pun taktau. Jangan fikir yang kita dah terer kita boleh luku kepala orang tua-tua. Bab gambar tu gambarlah, tetapi moral kita macam mana? Begitu juga pada yang pangkat adik-adik. Kita tidak perlu buat muka toya kalau mereka bertanyakan soalan. Berikanlah ilmu itu dengan ikhlas dan rendah diri sebab ilmu itu juga dari Allah. Ya! Kita masuk kelas berbayar, habis beribu-ribu, offcozlah kena charge. Charge sudah la, tak payah buat bongkak mengalahkan George Bush. Jagalah bahasa, peliharalah akhlak dan hubungan sesama manusia. InsyaAllah, kucing pun akan sayangkan kita.

5. JANGAN BERBURUK SANGKA.


Jika ada kesilapan dari kawan-kawan tidak kira yang rapat atau tidak, ekspresi pertama saya ialah: Saya setkan dalam akal yang waras ini supaya menerima bahawa kawan saya tu tidak sengaja.

Contohnya;

Kawan anda belikan anda sebungkus nasik lemak dengan niat ikhlas nak belanja sebab dia baru dapat gaji. Dia jumpa anda dan berikan nasik lemak tu dengan muka yg ceria sebab gajinya masuk sekali dengan bonus. Kemudian, anda buka bungkusan tu dan terus makan tanpa usul periksa lantaran lapar sangat sebab gaji anda kena potong 3 bulan kerana selalu tuang kerja. Bila dah masuk dalam mulut baru anda terasa bahawa nasik lemak tu dah basi. Rasa macam tapai masam. Anda bingkas bangun seraya marah dan baling nasik lemak tu ke muka kawan anda tadi. Anda tuduh dia nak sabotaj anda yang memang dah sedia sengkek, anda tuduh dia nak bunuh anda yang dah nyawa-nyawa ikan sebab poket dah kontang. Anda tambah lagi dengan mengatakan dia saja nak perli anda dan macam-macam lagilah. Banyak sungguh sebab musabab yang membuatkan anda marah. Kawan anda tu pulak terpinga-pinga sebab taktau apa yang dah berlaku. Dia baru nak tanya anda baling pula kole teh o panas kena muka dia. Dia belum beri penjelasan anda dah taruh dia cukup-cukup. Dan dari situlah permusuhan anda dan kawan anda tu bermula. Syaitan pulak bersorak riang beraya sakan sebab dah berjaya merosakkan satu lagi pintalan silaturrahim sesama ummah. Yang sebenarnya kawan anda tu taktau langsung yang nasik lemak tu dah basi. Dia betul-betul ikhlas nak belanja anda cuma dia tersilap pada kali pertama. Yang sebelum ni ok ja pun anda melantak tanpa banyak soal. Kalau hari ini, esok, lusa, tulat dan tungging dia asyik kirim nasik lemak basi bolehlah anda nak sumbat balik nasik lemak tu dalam mulut dia. Tetapi hanya sekali kesilapan yang berlaku dan anda tidak beri dia peluang menjelaskan keadaan sebenar. Anda pula terus berburuk sangka hingga cempedak menjadi nangka. Jadi, anda dan kawan anda mulalah tak bercakap sampai bertahun hanya kerana sebungkus nasik lemak basi. Tiap kali selisih tepi jalan anda asyik nak debik dia dengan pasu bunga. Tak ke kesian kawan tu? Itulah buruknya kesan akibat buruk sangka.

Jadi, kawallah diri kita. Yang paling penting.. KAWAL HATI. Jangan bagi syaitan masuk menambah keruhkan lagi keadaan.


Kalau nak cerita bab moral ni jenuh lebam mata dan otak aku. Semuanya memang kita dah belajar sejak kecil. Mak ayah kita dah tunjuk, cikgu-cikgu dan guru kita dah ajar. Tetapi kita selalu lupa diri. Kemudian kita merungut yang orang tidak sukakan kita. Orang begitu dan orang begini. Kita salahkan musuh-musuh kita padahal kita yang mencipta musuh-musuh itu. Musuh begini saya panggil "musuh dalam kain" bukan musuh dalam selimut. Musuh dalam selimut itu adalah orang lain yang boleh masuk dalam selimut kita. Tetapi orang lain mahukah masuk dalam kain pelekat kita yang berbau macam ketupat hangit tu?? Tobat la kan. Jadi musuh dalam kain itu adalah diri kita sendiri. Cuba betulkan diri kita sebelum kita menuding pada orang lain. Walaupun tak berapa lurus, sekurang-kurangnya tidak bengkok terus. Gambar cantik, akhlak pun cantik. Masa tu barulah kita boleh meletakkan diri kita pada level yang TERBAIK.

Sebenarnya, saya tidak kisah kalau tidak menjadi yang terbaik. Tetapi saya amat ambil kisah kalau saya dikalangan yang terburuk.

Wallahualam.

Moga bertemu lagi.

Abamjiwa.

3 comments: