Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Wednesday, January 18, 2012

PANTAI MURNI


Exiff data :

Exp 1/250
F20
ISO100
CPL filter

Pertama kali sampai ke sini pada awal Januari yang lalu. Boleh dikatakan menarik sebab mengadap sunset. Tapi subject aku hanya tertumpu pada detail selut pada foreground. Ada subject lain yg best sepertu tunggul kayu besar, batu berlumut dan batang paip panjang nun jauh di hujung sana. Tapi semuanya telah digagau dahulu oleh kengkawan lain. Yang turut serta pada hari kejadian ialah Sham Kam sebagai kepala jalan, Azrie Nasrie, Shukri Imigresen, Mazlan Mat Zain, SFahimie, dan tetamu istimewa Muzairi Mustafa yang kebetulan pulang ke kampung halamannya Kuala Kedah. Jadi on the way nak balik ke KL dia singgah join kami kat sini. Hazwan Hussain pulak sekadar datang jengah sekejap kemudian balik salin baju kemudian datang balik masa sesi Teh Tarik. Terima kasih semua sebab sudi turut serta dalam aktiviti ini. InsyaAllah ilmu yang ada dapat dikongsi sorang sedikit.

Dalam berpuluh-puluh shot pada petang itu, hanya ini yang aku ada. Yang lain telingkup teruk sebab aku taktau nak cari benda apa sebagai subject. Selut?? Yes, tapi confirm orang lain dah buat. Tunggul kayu?? Sham Kam kepala jalan awal-awal dah rembat masa dia berkunjung ke sini seorang diri dahulu. Batang paip? Aku malas nak jalan jauh-jauh. Lagipun Muzairi dan Shukri dah tala ke sana. Jadi, terpaksa aku fikirkan sesuatu. Biar ada walau tak best dari tak ada langsung setelah jalan jauh-jauh. Tetiba nampak cengkerang siput sebesar penumbuk ghurka ku ini. Jadilah. Maka diatur susunlah cengkerang siput itu mengikut kehendak mata yang dah naik lebam. Sekejap mereng sekejap senget sekejap telentang sekejap tertungging. Bukan cengkerang siput tu yang tertungging tapi aku. Letih la kompo kali ni.

Final. dapatlah yang ni sekeping. Hanya sekeping gambar biasa sekadar memenuhi tuntutan hati. Azrie ada tegur aku tentang pancang-pancang kayu kat kanan frame yang menyentuh pulau di horizon tu. Ya, dia betul. Sepatutnya tidak jadi begitu. FG dan BG harus dipisahkan jika boleh. Dalam kes ni aku gagal sebab masa shoot  kedudukan kepala aku dah sama paras dengan cengkerang siput tu. Macam bapak ketam terkial-kial nak keluar lubang. Jadi, mata aku tidak bergerak seiring dengan otak yang kekurangan oksigen sebelah kiri. Maka jadilah kompo begini. Huh! Thanks atas teguran Azrie.


Sekian

Abamjiwa

No comments:

Post a Comment