Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Monday, January 23, 2012

HARAPAN YANG MENJADI BEBANAN


Assalamualaikum

Pernahkah berlaku perkara begini pada diri anda ?? :
Anda pandu kereta jauh-jauh mencari lokasi untuk menambah koleksi landscape. Kaki anda tenggelam dalam selut sehingga mengorbankan sebelah kasut boot jenama John Bert yang anda beli dengan harga RM250. Anda kompo sampai naik kejang urat perut dan basah lencun view finder. Body kamera anda pula lokoih disimbah air laut. Kemudian anda pulang ke rumah dengan hati yang tak tentu arah sebab sunset pada hari itu sangat sebam tanpa warna. Dan anda tiba di rumah, review gambar..... haram sekeping pun tak boleh pakai. Adakah anda rasa sangat kecewa tertungging-tungging?? Konpom rasa macam nak baling kamera ke dinding kan?? Bila dah jadi macam tu makan nasik pun takmau, mandi pun tak basah, berak pun tak lawas. Marka telefon pun marah-marah hamba Allah tu siap mintak cerai.

Baiklah. Merujuk balik pada entry sebelum ni (OMBAK RINDU), gambar ini adalah gambar yang saya dapat pada outing yang sama. Lokasi pun sama, tempat duduk saya je yang berubah. Jika anda lihat gambar ini, adakah anda rasa saya sudah berpuas hati?? Adakah saya boleh makan nasik dengan perasaan amat sedap dan berak dengan perasaan berbunga-bunga?

Jika orang bertanya saya soalan yang sama tentang gambar ini, saya akan jawab " tidak, hari tu bukan rezeki saya". Sebab dah ada orang lain yang pernah shoot kat situ dan keluarkan gambar yang lawa-lawa lebih dari yang ini. Tapi saya tidak kecewa dan tidak berlari masuk bilik tekup muka kat bantal kerana saya dah tahu ini adalah perkara biasa.

Seorang kaki landscape yang hakiki pasti merungut serba sedikit jika alam tidak menyebelahinya. Tetapi, hari ini dia merungut, esok dia datang lagi. Lusa pun begitu. Sampai bila-bila selagi dia masih memeluk kamera. Rungutan itu bukan tanda kecewa atau tidak bersyukur, tetapi tindakan refleks yang dikeluarkan secara tidak sedar... berpunca dari HARAPAN UNTUK MENDAPATKAN GAMBAR YANG CANTIK SAHAJA. Maka, harapan itu juga secara separa sedar berubah menjadi tekanan. Dan jika harapan itu tidak tercapai, tekanan itulah yang menjadi bebanannya.

Tidak salah menyemai harapan, tetapi bersedialah jika gagal yang menanti anda. Mengambil gambar landscape bukan seperti mengambil gambar talent kangkang. Talent, anda boleh ubah, boleh post, boleh suruh dia pakai baju dan londeh baju dan pakai londeh dua tiga kali. Kalau hari hujan, anda masih berpeluang shoot model dalam bilik hotel Pak Tai satu malam RM45 ja. Jika hari dah gelap, anda masih boleh shoot model tu terkangkang guna speedlight, guna lampu kalimantang, guna lampu ayam. Banyak sumber cahaya tidak semulajadi yang membantu. Tetapi, bolehkah anda nak shoot landscape kat tepi bendang tengah malam dalam hujan bertemankan cahaya lampu ayam??

BOLEH !! Habuan nak suluh pacat di kaki sajalah.

Jadi, jangan terlalu kecewa jika anda gagal mendapatkan sekeping gambar yang diidam-idamkan demi nak melawan kawan-kawan lain yang pernah dapat gambar tahap WOW di tempat yang sama. Esok pasti ada lagi. Jika anda terus menerus rajin mencari bahan, anda akan dapat apa yang anda harapkan. Asalkan rajin anda itu bersulamkan ilmu. Percayalah, kalau hari ini sangat ohsem dengan kaler biru jingga dan magenta bagai.. tetapi anda turun tanpa ilmu di dada.. anda akan pulang tangan kosong. Lebih baik beli pensel kaler dan suruh anak anda conteng kertas kosong dalam rumah jadi jugak seni berunsur abstrak. Clear???

Entry ini berdasarkan status kawan-kawan kat FB yang saya lihat ada yang kecewa apabila tidak mendapat gambar yang dihajati. Dan ada pulak sorang kawan lagi yang menasihati supaya jangan frust.. just enjoy the beautiful scenery of the nature. Betul. Aku sokong kata-kata kawan yang sorang lagi tu. Memang kita tak dapat gambar, tetapi kita dapat menikmati keindahan alam ini dengan mata kepala kita sendiri di mana mungkin orang lain tak pernah lihat apa yang kita telah lihat. Bersyukurlah.

Sekian

Wassalam.

Abamjiwa.

3 comments:

  1. sukernye aku baca.....enjoy the beautiful scenery of the nature. sfahime

    ReplyDelete
  2. thanks Abam..akan daku ingat smpai bila2.. - Sam Kranz

    ReplyDelete
  3. no prob.. tapi jgn risau sbb perasaan begini adalah normal dlm diri setiap photog. kita sentiasa berusaha untuk buat yg terbaik tapi takdir tidak menyebelahi.. keep it up.

    ReplyDelete