Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Tuesday, June 21, 2011

Meniru atau Berguru???


Dalam photography ni ramai yg sering bercakap begini .. "aku nak bina identiti sendiri, cara aku sendiri, stlye aku sendiri. Aku tak mahu meniru style dan idea orang lain.."  Hebatkan ???

Kes 1.

Baiklah, merujuk kepada gambar di atas yg saya shoot ketika berguru dengan seorang sahabat yang sedap sekali namanya...Ayarx Oren!! Masa shoot talent comel bernama Izyati ni, saya tiru sebijik apa yg Ayarx Oren buat. Saya, lihat saya observed, saya tanya, saya shoot dan saya tunjuk kat dia. Dalam sesi talent photoshoot yg lain walaupun tanpa kehadiran Ayarx Oren, saya masih praktikkan apa yg dia sampaikan pada saya. Jadi, compo, teknik dan sebagainya lebih kurang sama, talent je yg lain. Adakah ini bermakna saya telah meniru dia??

Kes 2.

Saya banyak merujuk pada gambar2 senior dan professional untuk menghasilkan sekeping gambar landscape yang baik. Antara sumber yang menjadi rujukan saya ialah Warnaiman Azizi, Fairuz Frz, Nazarudin Wijee, Engku Li, Kabir Malek, Keris Tuah, Yaman Ibrahim, Cole Thompson, Michael Levin, Andy Mumford dan ramai lagi. Walaupun saya tidak berada pada lokasi yang sama semasa mereka shoot, dan antara mereka ada yang langsung saya tak pernah bersua secara 'live', tetapi saya cuba sedaya upaya menggunakan segala jenis teknik yang biasa mereka pakai dari aspek compo hingga setting dan teknikal. Adakah ini juga dikira meniru???

Baiklah... saya pernah 'chit chat' (wow, lamanya tak guna ayat tu hehe) dengan seorang junior yang secara kebetulan saya add di Facebook. Dia mengajukan berbagai soalan yang saya jenuh nak menjawab. Tetapi soalan2 itu lebih berbentuk general, tidak terlalu specific. Bagus.. nampak sangat beliau ada kemahuan. darah muda pulak tu semangat memang berkobar2.. kalau ajak perang pun sanggup ni. Beliau minta saya komen gambar2 beliau. Pada mulanya saya segan, saya pun bukan pandai sangat nak komen dan kritik nih. Saya pun masih merangkak belajar. Disebabkan tidak mahu mengecewakan hamba Allah ni, saya minta dia bagi link gambar2 yg dia nak saya komen. Fine, saya pun komen apa yg patut. Perkara biasa, compo, exposure dan sebagainya. Katanya baru setahun main kamera. Takpe, ada orang baru 6 bulan main kamera dah boleh buat gambar. Sekarang ni banyak tempat kita boleh belajar. Free pulak tu.

Saya tanya pada junior tersebut, " ko berguru dgn sape?"

Katanya dia hanya ada seorang guru iaitu si polan ( saya tak tau apa nama ayah polan ni jadi takde la "bin si polan"). Saya pun kenal mahaguru dia tu, dulu saya pernah add kemudian saya removed sebab baru setahun main kamera dah pandai amik gambar bogel.. ini bukan gambar ayam bogel tapi orang bogel. saya jadi geram. Patutlah si junior ni pun terdorong ke arah tu. Sampaikan gambar talent umor 45, pakai singkat dedah 'tits' pun dia sanggup shoot. Talent at age 45 beb... bukan 25. Bak kata sahabatku Nazri Ahmad the Image "OOOOEMMMJIIII"... what the F*** with u all??? Dah desperate sangatkah?? Salahkah shoot gambar mcm tu?? Jawapannya sila baca bawah...

Dari aspek photography memang dah ada kehancurannya sebab compo halai balai dan lighting ke laut. Dari aspek moral takmau kira ke? Kalau Fiona Lim ke, Louis Pang ke, Dave Hill ke shoot begitu lantaklah. Tapi kita yang berbangsa Melayu beranak di sebuah rumah kecil kat belakang Masjid Kampung Dodol, Malaysia ni apa jadahnya perlu shoot begitu?

Saya tidak komen isu2 sensetif begini pada beliau, sebab awal2 lagi beliau dah mcm bagi hint seolah2 "jgn interfere dgn style aku!!!"

Dengan lantangnya beliau bersuara bahawa beliau mahu membina identiti sendiri, takmau tiru style org lain. Sebab tu guru beliau sorang saja iaitu 'makhluk' tersebut. Bila saya cadangkan nama2 seperti KB, Kabir Malek, Didiz dan sebagainya beliau lagilah lantang bahawa beliau tidak mahu tiru style dewa2 photo tersebut.. Beliau tetap mahukan cara tersendiri. Fine..

Soalan final saya kepada beliau berbunyi begini..

"Abis, yang ko ikut shoot gambar dedah2 dengan masta sifu ko tu apehal?? Bukan meniru ke namanya tu??"
Hehe..

Dia diam dan terus bertawaduk sebentar. Saya terus basuh dia begitu dan begini demi untuk mempertahankan maruah photography Melayu. Dia terus diam berjuta bahasa.

Come on guys. Setahun dalam photography dah nak bina identiti??? Yes u can, but please understand the photography it self. Saya rasa, nak faham discipline dlm photography pun makan masa bertahun. Bukan kerja mudah bang. Bukan semudah menanggalkan kain pelikat dari badan. Luaskan pandangan. Jangan duduk di bawah tempurung, jangan berada di takuk lama. Kalau dah boleh shoot gambar model sexy sekeping dua yg blurr dah kira anda dan naik setakuk lagi ke??? Anda kira anda ada guru yang sempoi gila boleh makan puji dan boleh ajak shoot tiap minggu, anda dah boleh bina identitikah??

Tolonglah, please put away that such of thinking from your mind. Pergi berguru, kalau tak mampu pun belajarlah kat internet, buku, majalah dan sebagainya. Jangan tipulah kalau kata tak mampu nak layan internet. Beli kamera 3 4 ribu boleh, nak beli PC cap reban ayam dan broadband tahap berok pun takleh ke?? Abis tu gambar2 yang dah shoot tu view dan edit dalam kamera je ke?? Kata terer editing. Caitt..

Ni satu hal lagi, ayat mcm ni selalu keluar ..
 "aku pandai edit ja, kalau masa shoot mmg tak terer".. Deeeyyyy yennaadeyyy...!!

Abis tu yang ko boh profile ko "PHOTOGRAPHER TERHENSEM ABAD INI" tu buat pa wehh?? Bila bagi nasihat, even Dave Hill pun akan pastikan compo dan lighting cun masa shooting, dia jawab mcm ni       ." saya takmau tiru style dorang bang"
woiiiiii..... aku penampaq naya ja.

Ni bukan masalah tiru.. ini masalah ko takmau belajar yg asas tapi terus nak jadi professional dengan certification yang sesat.. apa daa..!!

Kesimpulannya, luaskan pandangan. Tak semestinya luaskan pandangan tu kita kena buat kelainan dgn shoot gambar bogel kemudian up kat FB dan jaja sana sini supaya orang kata kita hebat.Kalau betul kita hebat tahap Hafiz Ismail ke, Amri Ginang ke, shoot la gambar kambing tengah toron pun memang kita dah hebat. Ini kita nak hebat dengan cara mudah. Mcm penyanyi dan pelakon zaman sekarang. Suara mcm biri-biri tapi lawa punya pasal boleh jadi top artits. Demm,.....!!!

Letih dah aku menaip kat sini. Rasanya inilah entry aku yang paling panjang sejak blog ini wujud. Ini berlaku kerana aku geram. Aku bagai seorang budak sekolah yang tahu jawapan yg ditanya cikgu tetapi aku takleh bersuara sebab tangan aku diikat dan mulutku ditekup dengan kain dan dipaksa berdiri atas meja. Kalau aku bersuara mungkin akan menimbulkan kontrovesi sebab ramai photographer professional melayu dalam Malaysia ni yang shoot gambar2 nude. Point aku bukan soal gambar nude, tetapi soal beli kamera semata2 nak shoot gambar nude supaya cepat jadi hebat. Psycho!!!

Mungkin ada yang tidak bepuas hati dengan kata2 aku ini jadi aku tidak meramaikannya di FB. Biarlah di sini saja memandangkan aku sorang je yang rajin masuk blog ni hehe..

Thanks to visitors dan sahabat2 yang sudi singgah. InsyaAllah kita sambung lagi. All the best to all of us...

:)

P/s: Aku bermula dengan "saya/beliau" sebab mood aku ok.. Aku akhiri dengan "aku/ko" sebab mood aku dah hilang dan aku tgh geram ...

15 comments:

  1. ...nice entry bro...mmg btul gak apa yg hang ckp tu...byk aku tgk skrg kalo shoot talent kira ok lg lar...blh practice potrait...tp yg nude2 lar... lingerie model lar...sbgi org melayu aku xrasa tu seni...lebih kpd perversion sdiri...

    ReplyDelete
  2. STUJUU... :p TK LEH NAK KATA PA LAGI.. CUME TAWAKAL..SMOGA DALAM DIRI ADA NUR... AMIN...

    ReplyDelete
  3. haha, kalau 'beliau' tu baca sure insap dua minit

    ReplyDelete
  4. :) sama2lah kita ambil sebagai teladan.. :)

    ReplyDelete
  5. Salam Abam..
    Entry yang menarik.. (^_^) semoaga kita semua dapat ambil teladan dan manfaat ...
    paling suka ayat ini
    "Ini kita nak hebat dengan cara mudah." :)

    ReplyDelete
  6. HH, salam kembali.

    Begitulah hakikatnya hari ni :(

    ReplyDelete
  7. hahah.. la ni bukan hang sorang baca blog ni... geng2 HabaqMai pun dah baca... sila tulis yg pedas2 lagi lps ni... wakakakakak steady lah brooo... aku nak gelak lagi... wakakakakak....

    ReplyDelete
  8. Salam'alaik...
    Moga catatan sahabat ni dapat dijadikan pemecah minda cetek di luar sana. T'kasih atas kongsian ni.

    ReplyDelete
  9. salam, catatan yg straight to the point. kasar tapi jujur, dah aku rasa mmg patut pun org2 mcm tu wake up.

    secara rootnya org2 mcm tu bukanlah passion driven photographer, tp gila glamor photographer.

    entry yg mantop!

    ReplyDelete
  10. salam.

    post yg bagus. rasanya yg perlu kita garap supaya menjadi 'style' atau 'gaya' tersendiri tu adalah etika kita sbgai sorg fotografer terhadap fotografi, mesej2 yg cuba disampaikan melalu fotografi bukan dgn buat apa yg sifu kita buat. itu pendapat saya. mcm yg abg hadi ckp, compo, exposure semua tu secara tak langsung kita 'meniru' je masa kita belajar. :)

    ReplyDelete
  11. senyum x perlu kata apa2x,
    senyum x perlu kata apa2x,
    senyum x perlu kata apa2x,
    alamak dah lagu malique plak.. hhehe...
    mcm2x ragam manusia. tp xleh nk marahkan jugak
    sebab nowday fotografi dh cm trend, klu jnis
    yng abam cakap tuh jenis yg ikut trend.
    dia nk jadi GWC bkn niat dia nk jadi photographer.

    ReplyDelete
  12. Thanks all sebab sudi singgah sini. Sokongan anda amat dihargai

    ReplyDelete