Abam Jiwa Al-Hadi

My photo
JURUFOTO LANDSKAP MALAYSIA 0125079961

Monday, September 5, 2011

DREAMING


Assalamualaikum

Hampir 2 bulan aku tak turun ke laut, bukan mencari ikan tapi mencari gambar. Dan semalam dapat jugak aku melampiaskan nafsu serakah seorang diri. Memang feel. Berkerja seorang diri ni adakalanya membuatkan kita lebih fokus. Sebab tu semalam aku tak ajak sapa2. Bergerak secara solo.

Lepas raya ni cuaca begitu mengujakan. Aku tiba di lokasi, pantai Teluk Air Tawar jam 6.45pm. Tu pun dah rasa kelam kabut sebab 7.30 dah sunset. Aku hanya ada masa tak sampai 1 jam untuk pacak tripod, belek menu kat screen, compo, attach filter, compo lagi dan setting. Dah la pakai SD cap ayam. Bukak 30" kena tunggu reading sampai 2 minit. Memang buang masa.

Jadi tak banyak shot yang aku dapat semalam. Aku hanya cuba 2 angle dan compo sebaik mungkin dengan harapan salah satu menjadi killer. Alhamdulillah, walaupun nak dapat yg killer itu kamera ku lencun separuh badan.

Baiklah, ada sorang manusia ni masa aku tengah shoot, dia call. Dia tanya ada mana?? Aku cakap tengah amik gambaq kat Teluk Air Tawar. Dia kata ... "hang tak cemuih ka dok shoot kat tempat yang sama?? "

Ermmm..... aku kata tak.

Tapi dalam hati mmg ada sikit rasa boring. Ya la, asyik dok ulang tempat tu.

Tetapi.. adakah gambar2 aku tu semuanya nampak sama?? Yup..background maybe, sekali pandang dah boleh tahu kat mana aku pacak. Tapi POI aku bukan background. Tak jadi masalahlah biarpun aku tembak berjuta kali kat situ. Kalau nak suruh ..hari ni aku pi Tanjung Dawai, esok pi banting Selangor, lusa pi Bali pulak.. boleh jugak.. ampa sponsor aku pi.. hehe.

Itulah sebabnya aku asyik shoot di kawasan berdekatan aku. Bagan Ajam, Teluk Air Tawar, Kuala Muda.. paling jauh pun Penang. Benda yang aku boleh ulang pergi tiap2 hari. Tetapi bukan tiap2 hari aku keluarkan gambar dengan compo dan angle yang sama. Sudah tentulah aku kena fikirkan benda lain. Kalau hari2 dok makan gulai ayam cemuih jugak. kan. Tukar la ke gulai ikan pulak, Itulah yang aku buat. Tempat yang sama, angle berbeza. Macam mana nak buat?? Pandai2 lah compo, gunakan mata yang liar itu. Liar tengok awek boleh, liar tengok keindahan alam semesta ni tak boleh ke?? Hehe..

Ok .. itu saja utk entry kali ni. Enjoy how beautiful the world we living on. Selamat Hari Rayeee.. :)

ABAMJIWA

No comments:

Post a Comment